[ Blog Ini Aku Tak Harap Orang Faham Atau Jerit Tak Faham!!! ]

Ahad, 9 Mei 2010

Jiran Aku Begini. Jiran Kamu?

Hari ini hari ahad. Kamu tahu kan hari ini ahad. Kalau tak tahu, tadi kan aku dah bagitahu. Jadi kamu dah tahu kan? Ahad sebenarnya hari cuti. Kan? Kan.

Ahad aku nak berehat. Tapi kenapa. Kenapa jiran sebelah rumah aku nih tak berapa nak hebat. Eh silap. Tak berapa nak rehat.

Sejak mula-mula aku bangun pagi tadi (terbangun pun sebab jiran aku) macam-macam kebisingan betul-betul dah berjaya buat aku tak bertenang. Tak tenang. Setiap 10 atau 15 minit aku mesti dengar pintu dibuka tutup, grill dibuka tutup, gate dibuka tutup, kereta keluar masuk, enjin motosikal yang bising, emak menjerit memanggil anak, bunyi kunci (sila bayangkan sendiri macam mana bunyi kunci berlaga antara satu sama lain) dan bunyi-bunyi lain yang datangnya dari rumah jiran aku yang sebelah kiri. Dengan jangkamasa yang diberi, sila kira berapa banyakkah kejadian yang dinyatakan tersebut berlaku dalam masa 15 jam.

Aku terganggu. Tahu tak? Ok dia tak tahu. Aku tak bagitahu pun.

Kenapa tak boleh jadi macam aku? Cuma keluar sekali je hari ini. Itupun sebab pergi car wash. Masa selebihnya aku hanya duduk diam-diam tengok DVD sambil berehat. Kenapa? Kenapa tak boleh jadi macam aku? Ok jangan tolong jawab.

Satu lagi kejadian ahad yang tak memuaskan hati aku adalah; Pagi tadi ada gotong-royong bersihkan kawasan taman. Sebab ada kes demam denggi. Denggi disebabkan oleh nyamuk. Nyamuk bertelur dan telur jadi jentik-jentik. Jentik-jentik hidup dalam air bertakung. Jadi kita kena cari bekas-bekas yang menakung air. Buang air yang bertakung. Bersihkan longkang dan sampah sarap.


Tapi kenapa? Kenapa dahan pokok yang dipentingkan? Habis dahan-dahan pokok telah dipotong. Kesian pokok. Arghhhh! Kenapa kamu semua begini di hari ahad?

** Aku menulis sebab tak boleh bercakap. Aku tak gila nak cakap sorang-sorang masa housemate aku tak ada kat rumah. Jadi abaikan entry semalam buat seketika. =P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan